NÁVOD: Jak se správně na fóru ptát

... důležité informace pro uživatele od admina.
Uživatelský avatar
swarm
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 8843
Registrován: 09 úno 2007 14:22
Bydliště: zpět v ČR
Kontaktovat uživatele:

NÁVOD: Jak se správně na fóru ptát

Příspěvekod swarm » 07 črc 2008 13:50

S rozšiřujícím počtem uživatelů tohoto fóra se také rozrůstá problém celkové nepřehlednosti. Ta je způsobena vinou uživatelů, kteří zakládají nová témata se špatným názvem a špatně položeným dotazem. Tento návod si klade za cíl: 1) poučit nově příchozí návštěvníky, 2) zabránit zbytečným nedorozuměním, 3) naučit se ptát tak, aby bylo dosaženo uspokojivé odpovědi.

(1) :arrow: Pro koho tu fórum je a jak k němu přistupovat

Fórum je tu od toho, aby pomáhalo. Chodí sem mimo běžných uživatelů také lidé, kteří mají s notebooky obrovské zkušenosti – jsou to mimo jiné recenzenti, servisní technici, lidé přímo v kontaktu s výrobci a obchodníci. Tito lidé zde čistě ze své vlastní vůle pomáhají a dělají to bez nároku na honorář ve svém volném čase. Fórum není technická podpora. Pokud nejste schopni sami použít mozek a nesnažíte se ani hledat, placená technická podpora je pro vás lepší volbou a fórum ji nenahradí (v takovém případě se zde ani neobtěžujte s psaním).

Za dobrou otázku budeme vděční; dobrá otázka je povzbuzení. Dobré otázky prohlubují chápání věci, a často odhalí problémy, kterých bychom si jinak nevšimli. Tak jako na každém jiném fóru jsme jen zaujatí vůči lidem, kteří nechtějí přemýšlet nebo se sami snažit předtím, než se začnou ptát. S takovými lidmi člověk pouze ztrácí čas, který se dá strávit nad jinou, zajímavější otázkou, nebo věnovat někomu, kdo spíš stojí za odpověď.

Pokud vás takový postoj uráží nebo vám přijde arogantní, blahosklonný, či prostě nepřijatelný, zamyslete se nad svým postojem. Nemusíte se před nikým klanět - většina z nás bude upřímně jednat jako s rovným členem vlastní kultury s každým, kdo se bude trochu snažit. Je prostě marné snažit se pomoci někomu, kdo se nesnaží pomoct si sám. Nevědět - to je v pořádku. Dělat blbého v pořádku není.

K získání pozornosti není nutné mít patřičné technické schopnosti, zato je nutné projevit postoj, který ke schopnostem vede - pohotovost, přemýšlivost, pozornost, pečlivost. Pokud to považujete za diskriminaci, nežádejte osobní pomoc - můžete si přeci zaplatit technickou podporu.

(2) :arrow: Než začnete klást otázky

1. zkuste najít odpověď na webu (případně tady na fóru za pomoci tlačítka HLEDAT).
2. zkuste najít odpověď v manuálu.
3. zkuste najít odpověď ve FAQ (často kladené otázky).
4. zkuste najít odpověď experimentováním.
5. zkuste se zeptat zkušenějšího kamaráda.

Když se ptáte, ukažte, že jste to už zkusili – ukážete, že nejste lenoch a příživník plýtvající cizím časem. Ještě lépe: ukažte, že jste se z dosavadních snah poučili. Rádi odpovídáme těm, kteří se z odpovědí poučí.

(3) :arrow: Když už se ptáte

Zvolte pečlivě, koho se zeptat a citlivě uvažte, kde se zeptat. Odpovědi se nejspíš nedočkáte (případně s vámi bude negativně zacházeno), pokud:

• pošlete svou otázku někam, kde se probírá jiné téma
• pošlete velmi elementární otázku do tématu, kde se probírají pokročilé technické detaily, nebo naopak
• pošlete svou otázku zároveň na několik různých míst (to je dokonce i důvodem k banu)
• pošlete svou otázku osobně někomu, koho neznáte, a kdo za váš problém nikterak nezodpovídá, jen proto, že má hodně příspěvků, případně je moderátor. Tito lidé vám soukromě radit nebudou (pravděpodobně vám ani neodepíšou). Od toho je tu fórum.

(4) :arrow: Piště smysluplný název tématu

Dobrý název tématu je základem, pokud očekáváte nějakou rozumnou odpověď. Jak tvořit správný název, tomu se věnuje jiný návod: http://notebooky-forum.notebook.cz/view ... hp?t=12880

(5) :arrow: Pište jasně, spisovně a bez překlepů.

Zkušenost nás učí, že ledabylí a nepozorní pisatelé většinou také nedbale uvažují. Odpovídat takovým je k ničemu. Radši budeme dělat něco jiného.
Vyjádřit se přesně a jasně je velmi důležité. Pokud vám to nestojí za námahu, nám to nestojí za pozornost. Svůj jazyk pečlivě pročistěte. Nemusíte se držet přímo formálního jazyka, ale v případě použití neformálních/slangových výrazů si musíte být jisti, že mu ostatní porozumí a že se vyjadřujete přesně. Váš zájem a soustředění musí být zřejmé.

Používejte správně interpunkci a velká písmena. Nepište VŠECHNO KAPITÁLKAMI - to se považuje za psanou formu křiku a za protivnost. Stejně tak nahrazování některých písmen jinými proti pravidlům jazyka je přijímáno velmi negativně (jako házení klacků pod nohy). To se týká především záměny CH <-> X, W <-> V a nahrazování částí slov číslicemi. Vykřičníky používejte minimálně a stejně jako u otazníků platí, že jeden stačí. Vyvarujte se tedy psaní více vykřičníků/otazníků za sebou, jinak budete považování za hlupáky.

(6) :arrow: Buďte zdvořilí

Buďte zdvořilí: "prosím", "děkuji za pozornost" atd. Važte si času, který je vám zdarma věnován. Můžete si tím jedině pomoct.

(7) :arrow: Otázky, které se nekladou

Ukázka klasických stupidních otázek (a co si o nich ostatní uživatelé fóra myslí).
• Kde bych našel X? Tam kde já – proboha, copak ještě někdo nezná Google?!
• Jak se Xem udělá Y? Pokud chceš udělat Y, tak při otázce nepředpokládej, že se to dělá Xem. Takoví lidé většinou nejenže nevědí o nic o X, ale ani neznají svůj problém Y. Většinou je nejlepší počkat, až se zeptají lépe.
• Jaké napětí mám nastavit procesoru XY, jaké takty jsou nejlepší vhodné pro grafiku YZ? (a další podobné dotazy) Pokud jsi dost chytrý na to, aby ses ptal na takové věci, jistě také zvládneš hledat a přijdeš na to sám.
• Dá se pomocí X provádět Y v Z? Zkus to a uvidíš. Kdybys to zkusil hned, pak bys (a) zjistil odpověď sám, (b) neplýtval mým časem.
• Můj notebook / systém / cokoli nefunguje. To ani není otázka. Mám lepší věci na práci, než s tebou hrát vadí-nevadí.
• Ten program / notebook /cokoli nefunguje. Asi je v systému špatné X. Je samozřejmě možné, že jsi jako první odhalil nějakou zjevnou chybu v čemkoli, co denně používá statisíce lidí, ale mnohem spíše jsi úplně mimo. Takováto kromobyčejná tvrzení si žádají mimořádně přesvědčivé důkazy. Měl bys to doložit vyčerpávající dokumentací a přesným popisem chyby.

(8) :arrow: Dobré a špatné otázky

Nakonec budeme ilustrovat dobré a špatné otázky na příkladech. Vždycky jedna dobře položená a jedna špatně položená otázka na stejné téma:

• Špatně: Kde bych našel něco o NHC / AMD Puma / touchpadech / ThinkPadech / …? Ten si koleduje maximálně o odkaz na google, protože evidentně ještě neprojevil žádnou snahu.
• Dobře: Hledal jsem na Google touchpadech / … , ale nic užitečného jsem nedostal. Kde bych našel nějaký techničtější popis funkce touchpadu / … . Tenhle už hledal, a zřejmě opravdu potřebuje pomoci.
• Špatně: V RMclocku nejde nastavit napětí. Co s tím je? Předpokládá, že chybu udělali jiní, což je arogantní.
• Dobře: Nedaří se mi v RMclocku nastavit napětí na procesoru X, čipové sadě Y a systému Z; četl jsem FAQ, ale o problémech na čipové sadě Y a systému Z tam nic není. Zasílám logy svého notebooku a obrázky, jak se program chová. Dělám něco špatně? Popsal dostatečně svůj problém, prostředí, na kterém se projevuje a nepřipisuje své problémy chybě někoho jiného. Ten možná stojí za pozornost.
• Špatně: Mám problémy s notebookem. Mohl by mi někdo pomoci? Jasně. Technická podpora ti určitě pomůže.
• Dobře: Zkoušel jsem X, Y a Z na nefunkční notebook XY. Nepomohlo to, zkusil jsem A, B a C. Všimněte si toho divného pištění při C. Co mám ještě otestovat? Tenhle stojí za odpověď. Je schopen sám hledat řešení – nečeká na pomoc shůry.

(9) :arrow: Rada na závěr

Pokud vás někdo na tento návod odkázal, tak jste ho pravděpodobně nečetl, nebo nepochopil. V takovém případě doporučuji přečíst znovu a příslušně změnit své chování. Jedině dodržováním těchto jednoduchých zásad docílíte toho, že vám bude odpovězeno a nebude vaše téma smazáno.

Návod vychází z překladu textu od autorů: Eric Steven Raymond, Rick Moen. Původní verzi si lze přečíst zde: http://www.hash.cz/inferno/otazky.html
swarm - blog: http://notebookblog.cz
15,6" Acer Aspire V15 Nitro (i7 QC, 16GB RAM, 2xSSD, GTX860M), 14" ThinkPad T400 (Core2 T9900, 8GB RAM, 300GB SSD), 14" HP EliteBook 840 G5 (i5-8350, 32GB RAM, 512GB NVMe)

Zpět na „ZÁKLADNÍ PRAVIDLA, oznámení, upozornění, důležité ...“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host